T&A in gespecialiseerd in het uitvoeren van (onderzoek voor) vliegtuigbergingen uit de Tweede Wereldoorlog. Gedurende de oorlog gingen ruim 5.500 vliegtuigen verloren boven Nederland. De restanten van deze vliegtuigen bevinden zich nog steeds in onze bodem of waterbodem. In ongeveer 400 van deze vliegtuigwrakken zijn waarschijnlijk ook nog stoffelijke resten van bemanningsleden aanwezig. Naast stoffelijke resten en persoonlijke bezittingen kunnen er bij vliegtuigbergingenook zware explosieven (afwerpmunitie), boordwapens en schadelijke stoffen aangetroffen worden. Een multidisciplinaire aanpak is daarom noodzakelijk bij de berging van vliegtuigwrakken.
Waarom T&A Survey voor de berging van vliegtuigwrakken?
Geofysici, mileukundigen, deskundigen OOO, historici en archeologen onder één dak, waardoor de randvoorwaarden van de berging in overleg met de Stafofficier Vliegtuigberging (SOVB) optimaal vastgesteld kunnen worden.
Onze specialisten dragen zorg voor een veilige en efficiënte uitvoering van de berging.
Recente ervaring met succesvolle berging van een Lancaster in Zelhem (gemeente Bronckhorst) en twee Short Sterlings in Echt-Susteren en de Markermeer.
Ervaring met publieksgericht werken (rondleidingen, presentaties, workshops).
Uitvoering van de vliegtuigberging
Om een vliegtuigberging vlot en gestructureerd te laten verlopen is een goede voorbereiding is een voorwaarde. Hierdoor kunnen de kosten van de berging vooraf worden gereduceerd. De rol van T&A Survey hierbij bestaat uit het uivoeren en opstellen van verschillende onderzoeken en plannen. Na goedkeuring door alle betrokken instanties kan de daadwerkelijke berging beginnen.
T&A heeft verschillende bergingen van vliegtuigwrakken uit WOII uitgevoerd, zoals de berging van een Lancaster in Zelhem en een Short Stirling te Echt-Susteren.
Onze onderzoeken worden uitgevoerd door een deskundig, multidisciplinair team en T&A heeft de
nieuwste geofysische meettechnieken in huis. Hierdoor bieden wij altijd de hoogste kwaliteit tegen
een gunstige prijs!